Група К - 8 Українська мова (урок 13)

Тема: Дієслова, дієслівні форми


Дієслово — це частина мови, що позначає дію або стан предмета як процес.
Предметні характеристики виражаються в кількох планах: а) статичних ознак або належності, позначуваних прикметниками і займенниками; б) кількісних і порядкових визначень, позначува-них числівниками; в) динамічних ознак, позначуваних дієсловами.
За своїм значенням дієслова протиставляються насамперед прикметникам, а також іншим іменним частинам мови як слова, що виражають ознаку в процесі становлення її, тривання або роз-гортання. Порівняйте, наприклад: білий сніг і біліє сніг; письмовий стіл і писав за столом; двоє очей і двоїться в очах; своя думка і засвоїти думку. У названих парах слів спільного кореня одні позначають сталі ознаки предмета або кількість їх, а інші виражають динамічні ознаки, пов’язані з діяльністю особи або з активністю предмета.
Особливістю дієслова є також поєднання в його парадигмі різних граматичних форм: дієвідмінюваних особових (пишу, писатиму, пиши та ін.) і родових (писав, писала, писав би і под.); відмінкових (пишучий, написаний) і незмінюваних — дієприслівникової (пи¬шучи, написавши) та інфінітивної, або неозначеної, форм (писати, написати).
Усі дієслівні форми об’єднуються в одну струнку систему на основі спільного лексичного значення процесуальності та загально дієслівних категорій виду, перехідності / неперехідності й стану, а також здатністю їх керувати іменниковою формою непрямого від-мінка та поєднуватися з обставинними словами, наприклад: їхав до батька, піду до школи, прочитала б звечора, виконаний давно, сказавши навмисне, оббігти довкола.

1. До змінюваних дієслівних форм запишіть у дужках форму інфінітива. Назвіть морфологічні ознаки інфінітива. Який заголовок ви дали б тексту?

Гаї, заквітчані в жовті і багряні барви, вигріваються під лагідним осіннім сонцем. Небо високе і синє-синє, без жодної хмаринки, на його пречистому тлі палахкотять дерева, неначе вогнескипи.
Час від часу набіжить вітер, вдарить тугою хвилею по верховіттях, і тоді враз закружляє в повітрі золотаво-багряниста віхола, зашурхотить падолистами. Здається, що й не листя тріпоче, а жахтить живе полум’я, щоб за хвилинку згаснути, розпрощавшись з вітром і сонцем.

2. Позначте рядок, у якому всі слова належать до дієслів. Визначте їхню дієслівну форму.

А крикніть, причини, крикливий, покрикувати;
Б переходячи, переходив би, перехідний, переходьте;
В перемігши, перемагати, переможний, переможемо;
Г учити, навчивши, учений, учіться;
Д запечений, запік би, закипаючи, запікся.




Комментариев нет:

Отправить комментарий