Група ОКНАР - 7 Українська література (урок 3)

Тема: Г. Тютюнник. Новела "Три зозулі з поклоном". "Вічна" тема "любовного трикутника".


Академічний словник дає таке тлумачення: «Кохання — почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі». 


Тема любовного трикутника не нова в українській літературі. До неї зверталося багато письменників, серед них І. Франко «Украдене щастя», Леся Українка «Лісова пісня», Ліна Костенко «Маруся Чурай». Щоб зрозуміти, в чому новаторство Г. Тютюнника у розкритті «вічної теми «любовного трикутника» в новітній інтерпретації, послухаємо учнів, які досліджували ці твори.

Історія створення новели

У 1976 році до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини. Почувши цю пісню, Тютюнник підхопився, побіг до своєї кімнати. Так народилася новела «Три зозулі з поклоном» — одна з найчарівніших перлин української літератури.

У творі наявні автобіографічні моменти: героя звуть Михайло, як батька Тютюнника. 1937 р. його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. У житті батька була жінка, яка його дуже кохала, та Михайло не зрадив власне сімейне життя. Тютюнник згадував: «Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулася саме до неї. Жінка була набагато старша за маму, старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли знневажати ту любов, велику, безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки...»

Літературниі паспорт новели «Три зозулі з поклоном»

Літературний рід: епос.
Жанр: новела.
Тема: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
Ідея: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
Проблематика:
  • проблема кохання як найвищого вияву духовної краси;
  • зв'язок поколінь;
  • родинне життя;
  • репресії, життя людини, відірваної від дому, сім'ї у засланні;
  • збереження загальнолюдських цінностей;
  • вірність.

Композиція: новела в новелі, наявність обрамлення.
Персонажі: оповідач, Михайло, Софія, Марфа і Карпо Яркові.
Сюжет:
1. Заміжня Марфа Яркова кохає одруженого чоловіка Михайла, який має сина.
2. Синові (оповідачеві новели) історію цього кохання розповідає мати Софія.
3. Михайла заслано до Сибіру, звідки він ніколи не повернеться.
4. Один раз на місяць від Михайла дружині Соні надходять листи.
5. Прихід листів інтуїтивно відчуває Марфа, якій поблажливий листоноша дає пригорнути їхз до грудей і «подержати».
6. Соня, яка знає про Марфину любов до чоловіка, не засуджує суперницю.
В основі цього твору любовний трикутник: Софія — Михайло — Марфа.


Що означають імена персонажів?
Михайло — з давньоєврейської «рівний, подібний до Бога». Михайлові властивий логічний склад розуму, робить все добре та вчасно, любить співати.
Софія — з грецької «мудрість, розум». Софія — ніжна, добра, здатна виявити співчуття до слабкої беззахисної істоти й надати посильну допомогу людині, що потрапила в скрутне становище.
Марфа — з арамійської «пані, господиня, володарка». Здавна вважалось, що дівчина на ім'я Марфа простодушна й мила. Їй не властива хитрість і злість, вона приємна і легка в спілкуванні. Добродушна, готова прийти на допомогу, доброзичлива й невимоглива.

1.       Григір Тютюнник належить до
А шістесятників
Б Нью-Йоркської групи
В Празької школи поетів
Г Київської школи поетів
Д неокласиків
2.       У новелі «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника розповідь ведеться від
А першої особи
Б другої особи
В третьої особи
Г різних осіб через зміщення часових площин
Д різних осіб залежно від епізоду
З. Новела «Три зозулі з поклоном» присвячена
      А сестрі
Б синові
В любові всевишній
Г кононівським степам
Д Україні
4.       Новела як літературний жанр має такі ознаки:
А багато героїв, кілька сюжетних ліній
Б оповідь із  чітко вираженою мораллю
В ліризм, відсутність сюжету
Г єдність місця, часу, дії
Д динамічний сюжет із несподіваною розв'язкою
5.       Художньою деталлю над галушками катується дано приземленій людині («Три зозулі з поклоном»)
А Михайлові
Б дядьку Левкові
В Карпові Ярковому
Г Соні
Д синові - студенту
6.       Характер Михайла («Три зозулі з поклоном») найглибше розкриваеться в
А діалогах матері із сином
Б ставленні до нього Марфи
В його останньому листі
Г авторських відступах
Д вдачі його сина

7.       Прочитайте рядки з новели «Три зозулі з поклоном» Гр. Тютюнника.
Я виходжу з-за клуба в новенькому дешевому костюмі (три вагони цегли розвантажив з хлопцями-однокурсниками, то й купив) і з чемоданчиком у руці.

В уривку використано художній засіб

А метонімію
Б художню деталь
В синекдоху
Г психологічну характеристику
Д оксюморон

8.       У новел «Три зозулі з поклоном» НЕМАЄ такої композиційної  особливості:
А наявність обрамлення (розпитування сина матер) і трьох частин
Б переплетіння голосів Соні, Михайла та їхнього сина
В повторюваний образ «татової сосни»
Г зміщення часових площин
Д кульмінація на початку твору

9.       Завуальований драматизм суспільних колізій стає помћним із
А репліки сина про складання сесії
Б поведінки дядька Левка
В вечірок у Михайловому домі
Г стоунків Марфи й Карпа Яркових
Д скупих відомостей про Сибір

10.   Назва новели «Три зозул з поклоном» символзує
А три роки ув'язнення в таборах Сибіру
Б любовний трикутник — три долі головних героїв
В смуток, тужливу звістку, тугу за життям, минулим
Г щастя, заспокоення, душевну рівновагу
11.   Установіть відповідність
Герой
1.       Марфа
2.       Соня
3.       Дядько Левко
4.       син – студент

Репліка
А. Чорнила слізьми не розмаж
Б. Нате вам осьо, вип’єте за його здоров’я.
В. Дивлюсь, а вона вже на поріжку сидить, жде...
Г. Сусіда мій по землянці молиться уві сні, а Бога не називає.
Д. Чому вони не одружилися, так одне одного чуючи?

12.   Установіть відповідність
Художній засіб
1.       Порівняння
2.       Метафора
3.       Просторіччя
4.       Пестлива лексика

Приклад
А. Два годочки прожила з Карпом своїм і нажилася на сто.
Б. ...спогади її не щемлять їй і не болять – вони закам’яніли.
В ....гомонимо бувало втрьох або співаємо потихеньку.
Г. Товстопикий був, товстоногий. І рудий – матінко ти моя...
Д. А Марфа біжить на роботу, птахою летить...








Комментариев нет:

Отправить комментарий