Група СР - 7 Українська література (урок 1)

Тема: О. Гончар. Новела «За мить щастя». Краса і сила кохання


    Новела «За мить щастя» писалась, коли в літературу прийшло більше трагічної правди про війну. На той час О. Гончарем був написаний роман «Людина і зброя» про трагедію студентського батальйону, бійцем якого був і сам автор; у його уяві окреслю­вався роман «Циклон» про страшну табірну одіссею радянських полонених. Через те не дивно, що новела «За мить щастя» спов­нена болю, суперечностей, побудована на багатьох опозиціях.
    Її задум виник у далекій Бірмі, у місті Рангуні. Тамтешні молоді солдати з автоматами й храми-пагоди, що нагадують опо­відачеві «стоги жовтогарячого жнив’яного блиску», стали імпуль­сом спогаду про давню історію. Очевидно, цей архетипний образ сонячних жнив, снопів, полукіпків, як символ життя, зберігався в підсвідомості автора ще з повоєнного літа поруч із образом смерті як кари за смерть. Але тієї смертної кари не приймала душа автора, котрий пройшов крізь пекло війни й таборів. Більше того, смерті на війні протиставлено радість життя й кохання — і ті дві смерті вже після війни, коли фронтовикам мріялося про вічний мир. Свої давні тривоги й сумніви автор відбив у слові, воскре­сивши найбільш вражаючі епізоди тієї давньої історії й намага­ючись осмислити те, що сталося.
    Скупими деталями окреслено історичні умови, здавалося б, локальної події, що сталася на жнивах у полі, біля угорського містечка, поруч із яким розташувалися окупаційні частини, «солдатська цивілізація», як не без іронії висловлюється опові­дач про землянки, споруджені в колишньому графському лісі. У ситуації, що склалася, не могли не виникати проблеми взаємин солдатів і місцевого населення. Автор подає лише окремі деталі кризових моментів тих відносин: «боєць лежить на винограднику затоптаний, поглумлений, з перерізаним горлом»; трапляється, місцеві любителі вина й «бійців споюють».   
  Теорія літератури
Прочитайте та законспектуйте:
    Новела (іт. novella, від лат. novellus — новітній) — невели­кий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.
Ознаки новели:
  • лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів;
  • строга й усталена конструкція;
  • наявність строгої та згорненої композиції з яскраво вираже­ним композиційним осередком (переломний момент у сюжеті, кульмінаційний пункт дії, контраст чи паралелізм сюжет­них мотивів і т.д.)
  • перевага сюжетної одноліншності, зведення до мінімуму кіль­кості персонажів;
  • персонажами новели є особистості, як правило, цілком сфор­мовані, що потрапили в незвичайні життєві обставини;
  • автор у новелі концентрує увагу на змалюванні внутрішнього світу героїв, переживань і настроїв;
  • сюжет новели простий, надзвичайно динамічний, містить у собі момент ситуаційної чи психологічної несподіванки.

1. Дайте коротку письмову відповідь на питання 
  1.  Прочитайте опис місцевості на початку твору. Які деталі свід­чать, що нещодавно тут була війна?
  2. Охарактеризуйте настрій головного героя на початку твору.
  3. На яких деталях акцентує увагу автор в описі жінки на полі?
  4. Як подає автор мить убивства?
  5. Які наслідки для Сашка Діденка мав випадок на полі? Чи усвідомлює він їх?
  6. Як до вчинку Сашка ставляться його сослуживці? 
  7. Чи каються герої в здійсненому?
2. Виконайте тестове завдання 
1. Сашко Діденко “із звичайного став незвичайним” через
А Ларисиного чоловіка
Б підтримку солдатів
В кохання до Лариси
Г перебування в полоні 
Д винесений вирок

2. Події у творі “За мить щастя” розгортаються в такій послідовності:
А винесення вироку - зустріч закоханих на гауптвахті - момент
кохання на жнив'яному полі - втручання священика
Б зустріч закоханих на гауптвахті - винесення вироку - момент кохання на жнив'яному полі - втручання священика
В момент кохання на жнив'яному полі - винесення вироку - зустріч закоханих на гауптвахті - втручання священика
Г втручання священика - винесення вироку - зустріч закоханих на гауптвахті - момент кохання на жнив'яному полі
Д момент кохання на жнив'яному полі - втручання священика - винесення вироку - зустріч закоханих на гауптвахті

3. Головна ідея твору “За мить щастя”:
А вивчення психології людини, яка пережила воєнне лихоліття
Б засудження негуманної політики Радянського Союзу
В засудження кровопролиття заради порятунку життя
Г заперечення будь-якої війни з її страшними наслідками
Д оспівування краси і сили високого почуття кохання

4. Прочитайте рядки:
А один полукіпок ще не вивершений, ще без корони. І щось - як живе полум'я! - яскраво майнуло й зникло за тією золотою спорудою.
Словами майнуло й зникло сказано про:
А Ларису
Б Сашка Діденка
В комбата Шадуру
Г вартового на гауптвахті
Д Ларисиного чоловіка

5. Розповідь про Сашка Діденка “в медалях на всі груди”, який уже уявляє близьке повернення на батьківщину, є
А експозицією
Б зав'язкою
В розвитком дії
Г кульмінацією
Д розв'язкою

6. Установіть відповідність між героєм твору і реплікою
Репліка
А   “Любов перемагає все!”
Б   “Проти любові закон? Не може бути такого закону!”
В    “На смерть за Батьківщину йшов, а тепер сам заплямував її?”
Г    “Не кожному таке випадає, це тобі нагорода за все!”
Д    “Лицеміри, брехуни! Це мій гріх, а не його!”

Герой твору
1   Сашко Діденко
2   Лариса
3   комбат Шадура
4   старий священик



1 комментарий: